Кандидат у народні депутати від Аграрної партії України, голова Київської міської організації політсили, голова Об’єднання організацій роботодавців авіаційної промисловості України Віктор Салюта розповів в інтерв'ю про відродження авіаційної галузі в Україні.
Чимало працівників галузі покладають багато надій на те, що позачергові парламентські вибори здатні будуть на краще змінити ситуацію в авіабудівній галузі. Чи дійсно це так?
— Так, ми сподіваємось, що новий парламент змінить ситуацію на краще в авіабудівній галузі, зокрема прийме низку законів, які дадуть підтримку галузі на рівні держави, а також можливість працювати на зовнішніх ринках. Я маю на увазі лобіювання інтересів авіабудівників, а також захист вітчизняного виробника. Роботу комітетів в Раді, які мають відношення до авіабудування, треба посилювати, хоча би тому, що наша галузь — це промисловий імідж держави.
— Як Ви охарактеризуєте поточну ситуацію в галузі?
— Нинішня ситуація в галузі потребує кардинальних змін, а в першу чергу, кадрова політика. Необхідне залучення професіоналів та молоді. Мабуть, те, що на ДП «Антонов» змінили чотири керівники за останній час — не досить добре. Така ж ситуація і на інших підприємствах галузі. На сьогоднішній день ми маємо виробничий потенціал підприємств, але щоб конкурувати з іншими державами, потрібно вийти на зовсім інший рівень виробництва. На жаль, ми не маємо державної програми розвитку авіабудівної галузі: вона була професійно підготовлена підприємствами та науковими організаціями галузі, а далі «зависла» у владних структурах, очікуючи свого затвердження. Державне замовлення літаків відсутнє. Але в планах все прекрасно. Проте на практиці нічого не було закуплено практично протягом п’яти останніх років. Підприємства галузі в основному виживають за рахунок зовнішньоекономічних контрактів. Доцільно, мабуть, відновити міністерство промислової політики. Що би ми не говорили, а керувати провідними промисловими галузями повинна держава.
Разом з тим, один з флагманів галузі — АТ «Мотор Січ», яке інтенсивно освоює вертолітну програму, представило перший український вертоліт — «Надія». Без допомоги держави! Ви тільки уявіть це! І ми мали б не лише пишатися цим, а використовувати такі вертольоти для державних потреб. Але, на жаль, цього не відбувається. Впевнений, що новий парламент, а згодом і новий уряд виправлять цю прикру помилку. «Мотор Січ» — підприємство, яке, без перебільшення, є прикладом для наслідування, бо демонструє всім нам як потрібно працювати попри всі складнощі нашого непростого сьогодення.
— Які, на Вашу думку, першочергові кроки має зробити новообраний парламент для відродження нашої галузі?
— Я би сказав, що не стільки навіть для відродження, скільки для збереження на початковому етапі, а лише потім необхідно буде вирішувати питання зайняття своєї конкурентоздатної ніши на міжнародному рівні і забезпечення власних потреб держави в літаках, які ми здатні виготовляти сьогодні. Першочергові кроки новообраного парламенту для збереження авіабудівної галузі: затвердити закони, які дадуть можливість працювати галузі на рівні провідних країн світу, робота комітету по промисловості в напрямку підтримки галузі та контролю за її роботою. Основне — залучення професіоналів до цієї роботи, вони, на щастя, ще є в країні. А підприємства при такій підтримці свою роботу виконають.
— Чи має допомагати держава підприємствам авіабудування, чи вони повинні виживати самі? Яким є світовий досвід?
— В провідних авіаційних країнах світу держава впливає на процеси авіабудування. Зокрема, укладаються домовленості на рівні перших осіб держав, здійснюється лобіювання інтересів галузі, як за допомогою економічного, так і політичного інструментарію. Всі ці заходи направлені на захист інтересів країни-виробника.
Звичайно виробники самі вирішують технічні, економічні, організаційні та інші питання, але підтримка та захист держави обов’язково присутні, бо авіапром — високотехнологічна галузь, яку у всіх країнах світу розвивають.
— Багато політичних сил заявляють, що державні підприємства набагато неефективніші, ніж приватні і тому наполягають на їхній приватизації. Яка Ваша думка з цього питання, чи слід приватизувати державні підприємства авіаційної промисловості і чи піде це їм на користь?
— Цікаве питання і, звичайно, однозначно на нього відповісти не можна. Щоб вирішити це питання потрібно прийняти необхідні закони стосовно державної змішаної, приватної власності підприємств авіаційної галузі під контролем держави. Ринок — це добре, а планова система роботи авіаційної галузі потрібна для координації дій підприємств.
До того ж, багато підприємств авіаційної галузі мають заклади соціальної сфери — це санаторії, медзаклади, гуртожитки та інше. Ділки вже думають, як це отримати в приватну власність в процесі приватизації, нічого не давши працівникам взамін.
Залучення приватних інвестицій і закони, які б мотивували інвесторів, підуть на користь розбудови авіаційної галузі.
Ці питання потрібно вирішувати виважено, в першу чергу, в інтересах держави і трудових колективів.
— Ви балотуєтесь до Парламенту в виборчому списку Аграрної партії України. Яку позицію вона займає щодо промислового розвитку країни і зокрема щодо авіабудування?
— На жаль, в нинішньому парламенті не має лобі, яке б відстоювало інтереси авіаційної галузі. Аграрна не є партією галузевою, це партія нового загальнодержавного плану. В рядах партії є аграрії, промисловці, наукові працівники, люди, які в житті багато чого зробили для нашої країни і мають досягнення завдяки своїй наполегливій праці.
Вони мають багатий життєвий і професійний досвід і готові працювати й брати на себе відповідальність за вирішення державних питань. В програмі партії є розділи по розвитку космічної та авіаційної галузі, науки і техніки, енергетики, соціальної сфери. На перший план Аграрна партія ставить інтереси людей, які працюють в сфері аграрного сектору на промислових підприємствах, науково-дослідних інститутах. Це — збереження робочих місць, достойна зарплата, соціальна сфера.
Ну звичайно ж і питання розбудови села, підвищення пенсій, зниження цін на продукти харчування, комунальні послуги, промислові товари, газ, електроенергію.
Спілкувався Олександр Палій